tisdag 5 oktober 2010

Double Chocolate Stout/Imperial Chocolate Porter

Dags att samla inspiration för nästa bryggd. Fastnat lite för chocolate stout/chocolate porter. Hittat följande recept som är en Imperial Chocolate Porter som tog guld SM -07 i kategorin specialöl.  


Volym: 27 l

Vatten: Kranvatten (Partille = mjukt)

OG: 1082
FG: 1015
Alc: 8,4%

Malt:
Pale ale malt (Maris Otter): 8,2 kg.
Dark chrystal malt: 0,65 kg.
Chocolate malt (Carafa I special): 1,0 kg.
Havremalt: 0,43 kg.

Sockerrast: 68 grader i 60 min.

Vörtkokning i 90 min.

Mineraler (tillsattes under vörtkokning):
MgSO4: 2,5 krdm
CaSO4: 4 krdm
CaCl: 0,25 krdm

Humle:
Pacific Gem (alfasyra 16,6%): 16 g., 60 min.
Saaz (alfasyra 3,9%): 34 g., 20 min

Tillsatser:
Protafloc: mängd enligt leverantörens anvisning de sista 20 min. av vörtkokningen.
Kakaopulver (Valrhona): 0,230 kg sista 5 min. av vörtkokningen.

Jäst:
American Ale (1056), 20 grader i 2 veckor




Scannat igenom ett par trådar på Northernbrewer där det diskuterats huruvida choklad ska tillsättas i slutet av vörtkoket eller i sekundären. Det verkar som folk fått bäst resultat och mindre risk för kakaobeska om man i sekundären tillsätter "6-8 oz. cacao nibs in 5 gallons, or 1-2 oz. cocoa powder in 5 gallons" enligt Formulating and Brewing a Winner Chocolate Porter.

3 kommentarer: